Geschiedenis

De Linquenda als vrachtzeilschip rond 1916

Oostzee zeiltjalk de Linquenda werd gebouwd in 1916 als vrachtschip op de werf van Worst in Meppel.  Zeilend vervoerde zij onder andere hout uit Riga, over de Oostzee. De trotse eigenaren van de Oostzee zeiltjalk waren vier gebroeders en het schip heette in die begintijd dan ook ‘De vier gebroeders’. Dat was niet ongebruikelijk: nog steeds dragen schepen zulk soort namen, die verwijzen naar een gedeeld familiebedrijf in het scheepstransport.

De schipper woonde met zijn gezin in de ruimtes rond de laadruimte.
De afmetingen van de Linquenda, 25 meter lang en 5 meter breed, waren -en zijn- perfect voor de taak van het schip. Ze moest snelheid kunnen maken op open water, zoals de Oostzee, de Zuiderzee en de Friese meren, ze moest stabiel liggen door haar eigen gewicht en ze moest gemakkelijk door de vele sluizen en kanalen te loodsen zijn in de binnenwateren.

Linquenda in oorlogstijd
De oorlogsjaren gingen niet ongemerkt voorbij aan het schip. In 1941 verkochten de broers het. Ze waren zo zeker van hun zaak dat ze beloofden dat het schip gratis was voor de belangstellende schipper die er ook maar een enkel roestplekje op kon ontdekken. Voor 10.000 gulden kocht de familie De Vries de roestvrije tjalk en doopte het om tot ‘Linquenda’.

Betekenis van de naam Linquenda
De naam ‘Linquenda betekent ‘Eens moet ik het verlaten’: een belofte dat het schip steeds langer zou meegaan dan de eigenaar. Tot nu toe is dat ook altijd zo geweest.
In het oorlogsjaar 1944 werd de tjalk zo goed mogelijk verstopt in de wildernis rond Bergentheim. Er zaten regelmatig onderduikers aan boord! Spannende tijden dus, maar alles ging goed tot vlak voor de bevrijding van Salland. Toen werd het schip gevonden, in beslag genomen en naar Vroomshoop gecommandeerd door Duitse militairen. Daar zou het schip moeten worden geladen met goederen voor de ‘Heimat’. ‘s Avonds werd er afgemeerd op het Almelose kanaal. De volgende ochtend waren de Duitse soldaten plotseling verdwenen. Linquenda – eens moet ik het schip verlaten – gold ook voor hen. De nacht daarna werd Salland bevrijd.

Vervoer over water
Vlak na de oorlog, in 1947, werd het werk met de Linquenda gemakkelijker met de plaatsing van een zijschroef hulpmotor, een Deutz. In 1960 werd die vervangen door de huidige motor, weer een Deutz, maar krachtiger. Nu kon er ook gevaren worden als er weinig of juist teveel wind stond om te zeilen.
Vervoer over water werd steeds minder populair. In 1970 kreeg de Linquenda daarom haar mast weer terug, met tuig en zeiloppervlak van 290 vierkante meter. Zo kwam Oostzee zeiltjalk de Linquenda

Vervoer over water

beschikbaar voor een totaal andere bestemming: heerlijke zeiltochten voor groepen van acht tot twintig mensen.
Het ruim werd omgebouwd tot gezellige groepsruimte, waar de maritieme sfeer natuurlijk al vanzelf aanwezig was met de ronde patrijspoortjes en het zorgvuldige ruimtegebruik. Het achteronder, van oudsher het domein van de schipper, bleef zoals het was. Een varend thuis voor schipper Jan Dooyes in thuishaven Spakenburg. De rest van het schip werd ingericht met luxe slaapruimtes, een complete keuken, douches en toiletten.

De tijd staat stil…
Zo veranderde het aanzien en de functie van zeiltjalk Linquenda behoorlijk in de loop der jaren. Toch blijft het belangrijkste het zelfde: de voelbare kracht van wind, water en oerdegelijke techniek. In een wereld waar alles verandert, is het een verademing om daar even deel van uit te kunnen maken tijdens een dagtocht of zeilvakantie.

Adressen

Bel: +31(0)626799922

mail: jan@varenmetjan.nl

postadres
Schutterhoeflaan 35
3832GR Leusden


opstapadres Monnickendam:
't Proyen
MONNICKENDAM
opstapadres Makkum
Workummerdijk 1
MAKKUM

Meer zeilen